SLETANJA I UZLETANJA AVIJATIČARA ČASLAVA STAMENKOVIĆA

Ako bi pitali predsednika Aero-kluba Bor i direktora Aerodroma Bor, Časlava Stamenkovića koja su mu „sletanja“ u najdubljem sećanju, odgvoriće: – Od ponovnog otvaranja i preuređenja borskog aerodroma 2012. pa sve do 2018. godine bilo je ravno 1.650 sletanja raznih letilica na pisti iznad grada dugoj 1.086 i širokoj 30 metara, a uzletanja – verovatno sedam poslednjih aero-skupova… Svako sletanje bilo je propraćeno s emocijom, s pažnjom brižnog čuvara aerodroma i u „letnjem i zimskom periodu“. Uzletanja u visine uspeha – nesumnjivo – jesu aeroskupovi u istom vremenskom razdoblju. Bilo ih je sedam, ovaj poslednji od 11. avgusta, po mnogima, bio je najbolje organizovan. To je na zvaničnoj ceremoniji otvaranja potvrdio i gradonačelnik Bora, Aleksandar Milikić.

-Pomogao je ceo grad. Sportski centar i direktorka Bojana dali su sve od sebe, prostor oko aerodroma uredila je RAKITA, zalegla je i lokalna samouprava, pomoglo je više privatnih firmi. Shvatilo se da je ovo jedina ovakva i jedinstvena manifestacija u istočnoj Srbiji. Ovde se jedino mogu videti avioni, padobranci, modelarske izložbe… Bilo je pet držanih prvenstava u različitim disciplinama, održan je jedan svetski kup, naš pilot ultra lakog aviona Vladan Uglješić progalešen je 2014. za Sportistu godine Srbije. Velika pregršt priznanja je u našim vitrinama. Ipak, osnovni cilj je da „aerodrom živi“ i da se animira omladina za vazduhoplovstvo. Dans imamo dva pilota i dva padobranca na obuci u S. Miztrovici i Paraćinu – objašnjava Časlav dirnut postupkom poptpredsednika kluba, Mladena Popovića i njegovog sina Dušana koji su za svoju firmu i posebno za potrebe borskog aero-kluba kupili ultra laki avion.

Bor je, doduše, i devedesetih godina imao svoj avion koji je duže vreme bio na usluzi vojsci. Kada je došlo do kvara prevežen je na popravku u pančevačku UTV-u. Godine 1997. avion je prebačen u Vazduhoplovni zavod u Batajnicu, gde je u kasnijim ratnim operacijama pogođen NATO bombom. Aerodrom je zvanično završen 1985., a ponovnu dozvolu za rad dobio je 29. decembra 2011. Namenjen je, kako stoji u spsima našeg sagovornika, za sportsko i amatersko letenje nosivosti do 5.700 kilograma. Korisnici su i poljoprivredna i biznis avijacija, kao i vojska i policija.

-Brzo nakon završetka i otvaranja aerodroma, 1986. godine, održan je veliki aero-miting uz učešće više od 30 vazduhoplova generalne avijacije i deset vojnih aviona tadašnje Jugoslavije. Posebna atrakcija bile su „Leteće zvezde“ i dva miga-21 koji su proleteli u brišućem letu. Aero-klub, za izvanredne rezultate, dobija od Vazduhoplovnog saveza Jugoslavije avion UTV-a 75 i jedrilicu Vuk-t. Ubrzo stižu i dozvole za Letački centar i obuku sportskih pilota, kao i licenca za održavanje aviona. Iste godine održano je jugoslovensko prvensto u padobranstvu sa 28 ekipa. Od 1988. do 1993. nižu se aero reliji u preciznom letenju, te takmičenje u noćnom letenju. Do 1999.i ratnog stanja borski aerodrom postaje privremena vojna baza – precizira Stamenković pokazujući knjige letenja s mnogobrojnim vrednim pojedinsotima.

– Sve smo sačuvali. Nema nepoznanica. Svali let, svaka aktivnost, sve je zabaleženo s akterima događaja. To je i knjiga iz koje danas naših 200 članova (od kojih je 70 aktivnih u raznim avio-sekcijama), može puno da nauči. Kakva je perpsketiva? Nedavno sam napisao izveštaj direktorici Sportskog centra, gde sam naveo da je nastupila „neizvesnost, pregovara se sa vlasnicima budućeg rudnika bakra o premeštanju na novu lokaciju“. Verujem u državne i gardske vlasti da će ovi pregovori doneti doborbit i Boru i Srbiji, a posebno zakljubljenicima vazduhoplovnog sporta – završio je svoju aero-priču naš sagovornik ne zaboravljajući da spomene kako je, daleke 1987. godine, „po zadatku i spostvenoj volji“ napustio posao na kriveljskom kppu i otišao u Batajnicu da završi školu za avio-mehaničara. Bio je potreban za rad na borskom aerodromu sagrađenom, kako piše u Vikipediji, sredstvima RTB Bor i Vojske. Aerodrom je danas pod zakonskom ingerencijom Grada Bora.

 

 

Naslovna fotografija: Časlav Stamenković na borskom aerodromu

 

 

solarismedia

Vesti iz istočne Srbije